요한계시록(Revelation)
1. 배경
저자는 본문 자체에 의하면 사도요한이다(계1:4,9 계22:8). 계시록은 교회가 로마에 의하 여 박해를 받아 황제 숭배를 강요당하던 시기에 기록되었다.
계시록의 문체가 요한 복음이나 요한의 세 서신들의 것과 다른것이 있지만 묵시 문학의 고유한 성격이나 계시가 환상으로 주어졌다는 사실 그리고 죄수로 있던 요한의 환경등을 고려해 볼 때 문체의 차이는 쉽게 이해된다.
그림설명 / 요한계시록의 단편 :희랍어 파피루스의 요한계시록(12:12-13:1)
2. 주제표
초점 | 서론(명령) | 영광 | |||||
구분 | 일곱 교회에 대한 교훈 | 일곱인 | 인 맞는 성도(일곱나팔) | 일곱징조 | 일곱재앙 | 일곱멸망 | 새로운 것 일곱가지 |
본문 | 계 1-3장 | 계 4-6장 | 계 7-9장 | 계 10-13장 | 계 14-16장 | 계 17-19장 | 계 20-22장 |
주제 | 하늘의 환상(심판관) | 땅의 환란(심판의 세주기) | 오심(새하늘 새 땅) | ||||
장소 | 밧모섬 | ||||||
시간 | A.D 95-96년경 |
2-1. 인의 순서표
인의순서 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7째인 | ||||||||||||
재앙의 종류 | 흰말 복음운동 | 붉은말 전쟁 | 검은 말 기근 | 청황색 말 흉년과 온역 | 순교자의 무리 | 일월성신의 변화 | 7나팔 재앙 | ||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7째 나팔 | |||||||||||||
피석인 우박과 불 | 큰 불붙은 산을 바다에 | 떨어진 별이 물샘에 덮힘 | 일월성신이 침을 받음 | 황충의 재앙 | 유브라데강의 전쟁 | 7대접 재앙 | |||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||||||||||||
독한 종기 | 바다가 피가 됨 | 물근원이 피가 됨 | 짐승의 보좌를 침 | 태양의 권세 | 아마겟돈정쟁 | 공기에 대접을 쏟음 | |||||||||||||
재앙의 수량 | 4/1 | 3/1 | 3/1 | 3/1 | 3/1 |
2-2. 역사적 배경표
교회 | 바울의 해외선교 시작 | 로마화재 | 예루살렘멸망 | 박해기간 | ||||||
A.D. | 14 - 30 - | 37 - 41 - | 47 - 52 - | 54 - 56 | 64 - | 69 - 70 | - 79 | - 81 | - 96 | 요한계시록 기록 |
로마 황제들 | 갈리굴라 | 네로 | 리우스토,비델갈비 | 파시안베스 | 디도 | 도미티안 | ||||
성경기록 시기 | 요한 것을 제외한 모든 신약이 이 때 기록됨 | |||||||||
요한의 사역 | 예루살렘 교회의 지도자 | (정확한 이동 연대는 알려지지 않음) | 소아시아에서 새롭게 주제하며 사역함 |
3. 내용과 주요 사상
이 책은 그리스도의 계시의 중심이다(계1:1). 계시록은 세상의 악한 음모가 계속 반복 되고 고조될 것을 강조하고 있으며 사단은 이 땅에 그리스도의 나라를 세우려는 주의 뜻에 대항하고 있다.
이 오랜 싸움은 영광스런 백보좌 앞에서 마지막 심판, 새 예루살렘의 도래, 영원한 시 작으로 끝이 난다.
부활하시고 영광을 얻으신 주님은 땅위에 있는 교회들을 보살 피신다(계2,3장). 주는 예배와 찬양을 받기에 합당하시며 죽임을 당하셨다가 다시 살아나신 어린양이시 다(4,5장). 장차 땅 위에 임할 칠년 대 환난의 심판도 어링양의 진노의 표현이다(계6:16 -17). 그리고 주의 재림(계19:11-21). 성도와 함께 천 년 간 통치 하실 일(계20장). 새 하늘과 새 땅(계21-22장)의 환상이 계속이어 진다.
1 장은 부활하신 그리스도의 모습
2,3 장은 지금 있는 일들
4-22 장은 장차 될 일들을 예언한 것이다.
4. 내용 분해(대분류)
1. 머 리 말 계1:1-8 2. 과거의 일 계1:9-20 3. 현재의 일 각 교회에게 계2:1-3:22 4. 미래의 일 계4:1-22:5 5. 끝맺는 말 계22:6-21
그림설명 / 밧모섬 : 배에서 바라본 밧모섬 전경.
5. 내용 분해(소분류)
○계1:1 그리스도의 계시 계1:1 기록 목적 계1:4 일곱 교회에 인사 계1:9 그리스도에 관한 계시 ○계2:1 소아시아에 있는 교회에게 주시는 말씀 계2:1 에베소 교회에 계2:8 서머나 교회에 계2:12 버가모 교회에 계2:18 두아디라 교회에 계3:1 사데 교회에 계3:7 빌라델비아 교회에 계3:14 라오디게아 교회에 ○계4:1 하늘 나라의 보좌 ○계5:1 인봉된 책을 취한 어린양 계5:1 두루마리와 어린 양 계5:7 어린양이 책을 취하다 ○계6:1 일곱 인의 재앙 계6:1 첫째 인(흰 말을 탄 정복자) 계6:3 둘째 인(전쟁의 적색 말) 계6:5 셋째 인(기근의 검은 말) 계6:7 넷째 인(사망의 청황색 말) 계6:9 다섯째 인(순교자들의 호소)( 계6:12 여섯째 인(어린양의 진노) ○계7:1 인침받은 십사만 사천명 ○계8:1 일곱 번째 인(금 향로) 계8:7 첫째 나팔 재앙 계8:8 둘째 나팔 재앙 계8:10 셋째 나팔 재앙 계8:12 넷째 나팔 재앙 계9:1 다섯째 나팔 재앙 계9:13 여섯째 나팔 재앙 ○계10:1 천사의 작은 책 ○계11:1 두 증인 ○계11:15 일곱 번째 나팔 재앙 ○계12:1 영적 전쟁에 대한 이상 계12:1 해를 입은 여자 계12:7 하늘에의 전쟁 계12:13 땅 위의 전쟁 ○계13:1 사악한 짐승에 대한 이상 계13:1 바다에서 나온 짐승 계13:11 땅에서 나온 짐승 ○계14:1 핍박받는 성도들에 대한 이상 계14:1 어린양과 십사만 사천명 계14:6 세 천사들에 의한 대심판 예고 계14:14 추수 비유 ○계15:1 일곱 재앙을 준비하는 일곱 천사 계15:1 일곱 재앙을 가진 일곱 천사 계15:5 일곱 대접의 심판을 위한 준비 ○계16:1 일곱 대접의 재앙이 시작됨 ○계17:1 붉은 짐승을 탄 음녀가 받을 심판 ○계18:1 바벨론의 멸망에 대한 예언 계18:1 바벨론의 멸망이 선언됨 계18:9 베벨론에 대한 조가 계18:21 바벨론의 완전한 멸망이 선언됨 ○계19:1 승리하신 예수 그리스도 계19:1 하나님 찬양 계19:6 어린양의 혼인 잔치 계19:11 백마를 탄 분 계19:17 아마겟돈 전쟁 ○계20:1 천년 왕국과 최후 심판에 대한 이상 계20:1 천년 왕국 계20:7 곡과 마곡의 전쟁 계20:11 하나님의 보좌에 의한 최후의 심판 ○계21:1 새 하늘과 땅 새 예루살렘 계21:1 새 하늘과 새 땅 계21:9 새 예루살렘 ○계22:1 신실한 하나님의 계시 계22:1 생명의 물과 생명 나무 계22:6 예언의 신실성과 긴박성 계22:8 참된 경배의 대상 계22:21 모든 자들에게 축복
Introduction to Revelation
Timeline
Author and Date
Jesus Christ is the divine author of this “revelation” (1:1). He describes coming events to his servant John. John, son of Zebedee, was the “beloved disciple” who also wrote the Fourth Gospel and 1, 2 and 3 John. Most scholars believe John recorded these visions while imprisoned on the island of Patmos in the mid-90s A.D. Revelation is addressed specifically to seven first-century churches in the Roman province of Asia (now western Turkey), but the message is for all churches everywhere.
Theme
The word “Revelation” translates the Greek word apokalypsis, which means “disclosure” or “unveiling.” Revelation unveils the unseen spiritual war in which the church is engaged: the cosmic conflict between God and his Christ on the one hand, and Satan and his evil allies (both demonic and human) on the other. In this conflict, Jesus the Lamb has already won the decisive victory through his sacrificial death, but his church continues to be assaulted by the dragon, in its death-throes, through persecution (the beast), deceptive heresy (the false prophet), and the allure of material affluence and cultural approval (the prostitute). By revealing the spiritual realities behind the church’s trials and temptations, and by affirming the certainty of Christ’s triumph in the new heaven and earth, the visions of Revelation fortify believers to endure suffering. The reader of Revelation is encouraged to stay pure from the defiling enticements of the present world order.
Key Themes
- Through his sacrificial death, Jesus Christ has conquered Satan, the accuser. Jesus has redeemed people from every nation to become a kingdom of priests, gladly serving in God’s presence (1:5, 18; 5:5–10; 12:1–11).
- Jesus Christ is present among his churches through his Holy Spirit. He knows their trials, triumphs, and failures (1:12–3:22).
- World history, including its disasters, is under the control of Jesus, the victorious Lamb (5:1–8:1).
- God is presently holding back his wrath and preventing his enemies’ efforts to destroy the church. He patiently gathers his redeemed people through their witness for Jesus (6:5–11; 7:1–3; 8:6–12; 9:4–6, 18; 11:3–7; 12:6, 13–17).
- Present disasters are warnings of increasing judgments to come (6:3–17; 8:6–13; 11:13; 16:1–21; 20:11–15).
- Believers will continue their faithful testimony to the death. They will conquer both the dragon and the beast. The martyrs’ victory is now hidden, but it will be obvious when Christ returns (2:10–11, 26–29; 3:11–13; 6:9–11; 7:9–17; 11:7–12, 17–18; 12:10–11; 14:1–5; 15:2–4; 20:4–6).
- Satan attacks the church’s perseverance and purity through persecution, deceptive teaching, and the temptations of wealth and sensual pleasure (2:1–3:22; 13:1–18; 17:1–18:24).
- At the end of the age, the church’s opponents will increase their persecution. Jesus, the triumphant Word of God, will defeat and destroy all his enemies. The old heaven and earth, marked by sin and suffering, will be replaced by the new heaven and earth. The church will be presented as a pure bride to her husband, the Lamb (16:12–16; 19:11–21; 20:7–22:5).
Outline
Revelation contains four series of seven messages or visions. These include letters to churches (chs. 2–3), seals on a scroll (4:1–8:1), trumpets (8:2–11:19), and bowls of wrath (chs. 15–16). There is a general movement from “the things that are” to “the things that are to take place after this.” Yet the visions sometimes return to subjects from the previous sections. The order in which John received the visions does not necessarily indicate the order of the events they symbolize.
The Setting of Revelation
c. A.D. 95
John addressed the book of Revelation “to the seven churches that are in Asia,” namely Ephesus, Smyrna, Pergamum, Thyatira, Sardis, Philadelphia, and Laodicea, although there were undoubtedly other churches elsewhere in the province of Asia (e.g., Miletus and Colossae, see Acts 20:17; Col. 1:2). John had apparently been exiled from Ephesus to the island of Patmos, southwest of Ephesus, and it was probably there that he recorded his visions.
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