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히브리 성경의 원래 명칭은 ‘디브레 하야밈’으로 ‘각 시대의 사건들’ 또는 ‘각 시대의 말씀들’이라는 뜻으로, 이 책이 이스라엘의 역사 위에 펼쳐진 사건들이 주는 의미와 교훈을 집약적인 동시에 함축적으로 기록하고 있는 책(册)임을 보여 줍니다. 한편 라틴어 ‘벌게일(Vulgate) 역’은 이 표제를 ‘거룩한 역사의 역대기 전서’(Chronicle of the whole of Sacred History)라 붙이고 있습니다. 독일어판 번역 성경인 루터 역도 이 견해를 지지하고 있고, 다른 번역서들도 ‘역대기’라는 말을 채택하여 본서가 거룩한 역사 전체를 연대적인 순서에 따라 서술하고 있음을 나타내었습니다.그리고 본서가 원래는 단권의 역사서였으나, B.C. 150년경 칠십인역의 번역진들에 의해 상·하 두 권으로 구분되었습니다. 사무엘서와 열왕기가 이스라엘의 역사를 주로 정치적인 측면에서 다루고 있는 반면, 역대기는 주로 유다의 역사를 종교적인 측면에서 백성과 왕들을 중심으로 서술하고 있습니다. 또 시기적으로 역대상은 사무엘서와, 역대하는 열왕기와 거의 비슷한 시기를 다루고 있습니다. 사무엘과 열왕기에서는 북 이스라엘과 남 유다왕국 모두의 역사를 취급하고 있지만, 역대기에서는 남 유다왕국에 대해서만 취급하고 있으며 왕들의 전쟁보다는 성전과 의식에 관심을 더 쏟고 있습니다. 즉 역대기는 영적인 관점에서 역사적 사실을 기록하고 있는 것입니다. (1) 열왕기와 사무엘서 등이 선지자적 입장에서 선민의 윤리 생활을 기록하기 위하여 역사를 기록했다면 역대기는 제사장적 입장에서 신정정치의 재건을 촉구하기 위하여 역사를 기록하였습니다. (2) 역대기는 예루살렘 성전 중심인 유다왕국의 역사만을 다루었고 그중에서도 우상숭배를 반대한 왕의 업적을 크게 강조하였습니다(역대하15:9-15, 17:7-9, 19:5-11, 29:3-11). (3) 다윗과 솔로몬에 생에 있어서 사생활보다 선전 건립의 예비적 사건들(역대상13:-17:,22:)과 성전 건축과 봉헌식에 중점을 두었습니다(역대하2:-7:). 그래서 모세의 율법과 성전, 법궤, 레위지파의 사적, 성전 찬양대가 강조되고 있습니다(역대상9:27-34, 22:-25:). (4) 이와 같은 역사 서술은 다윗과 솔로몬 시대의 영광을 부각시켜 신정정치에 대한 기대와 희망을 갖게 하기 위함입니다. 본서는 그 내용상 크게 세 부분으로 구성되어 있습니다. 전반부는 1-8장으로서 왕국 건설에 중심적 역할을 담당한 유다, 베냐민 지파를 중심으로 아담에서 다윗까지의 족보를 기록합니다. 중반부는 삽입장 9장으로서 바벨론 포로 후 예루살렘 성에 거하는 자들의 족보를 다루며, 후반부는 10-29장으로서 사울왕의 몰락과 함께 하나님과의 언약에 기초하여 영토를 확장하고, 예루살렘 성전의 건축을 준비하며, 레위인의 기강을 바로잡던 다윗의 통치 시대와 그의 죽음까지를 기록하고 있습니다. 곧 본서는 다윗의 통치를 하나님의 언약에 근거한 신적 통치로 결론짓고 있습니다. Ⅰ. 족보(1장-9장) : 아담-다윗 ① 아담-아브라함(1:1-27) ② 아브라함-야곱(1:28-54) ③ 야곱-다윗(2:1-55) ④ 다윗-포로(2:1-24) ⑤ 열 두 족장들의 족보(4:1-8:40) ⑥ 예루살렘의 거민들(9:1-34) ⑦ 사울의 가계(9:35-44) Ⅱ. 사울(10:1-14) : 사울의 생애 Ⅲ. 다윗(11장 -20장) ① 다윗의 등극(11:1-3) ② 예루살렘 정복(11:4-9) ③ 다윗의 용사(11:10-12:40) ④ 다윗과 언약궤(13:1-17:27) ⑤ 다윗의 승리(18: -20: ) Ⅳ. 성전(21장-29장) ① 성전터 구입(21장) ② 성전 건축을 위한 준비물자(22장) ③ 제사장과 레위인 조직(23장-26:28) ④ 국가 관료 조직(26:29-27장) ⑤ 다윗 생애의 종말(28장-29장) In common things repetition is thought needless and nauseous; but, in sacred things, precept must be upon precept and line upon line. To me, says the apostle, to write the same things is not grievous, but for you it is safe, Phil. 3:1. These books of Chronicles are in a great measure repetition; so are much of the second and third of the four evangelists: and yet there are no tautologies either here or there no vain repetitions. We may be ready to think that of all the books of holy scripture we could best spare these two books of Chronicles. Perhaps we might, and yet we could ill spare them: for there are many most excellent useful things in them, which we find not elsewhere. And as for what we find here which we have already met with, 1. It might be of great use to those who lived when these books were first published, before the canon of the Old Testament was completed and the particles of it put together; for it would remind them of what was more fully related in the other books. Abstracts, abridgments, and references, are of use in divinity as well as law. That, perhaps, may not be said in vain which yet has been said before. 2. It is still of use, that out of the mouth of two witnesses every word may be established, and, being inculcated, may be remembered. The penman of these books is supposed to be Ezra, that ready scribe in the law of the Lord, Ezra 7:6. It is a groundless story of that apocryphal writer (2 Esdr. 14:21, etc.) that, all the law being burnt, Ezra was divinely inspired to write it all over again, which yet might take rise from the books of Chronicles, where we find, though not all the same story repeated, yet the names of all those who were the subjects of that story. These books are called in the Hebrew words of days-journals or annals, because, by divine direction, collected out of some public and authentic records. The collection was made after the captivity, and yet the language of the originals, written before, it sometimes retained, as 2 Chr. 5:9, there it is unto this day, which must have been written before the destruction of the temple. The Septuagint calls it a book Paraleipomenoµn-of things left, or overlooked, by the preceding historians; and several such things there are in it. It is the rereward, the gathering host, of this sacred camp, which gathers up what remained, that nothing might be lost. In this first book we have, I. A collection of sacred genealogies, from Adam to David: and they are none of those which the apostle calls endless genealogies, but have their use and end in Christ, ch. 1-9. Divers little passages of history are here inserted which we had not before. II. A repetition of the history of the translation of the kingdom from Saul to David, and of the triumph of David's reign, with large additions, ch. 10-21. III. An original account of the settlement David made of the ecclesiastical affairs, and the preparation he made for the building of the temple, ch. 22-29. These are words of days, of the oldest days, of the best days, of the Old-Testament church. The reigns of kings and dates of
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